Frauderen via een tevredenheidsenquête

Beste Klanten, Vrienden & lezers,

Vandaag kregen wij telefoon van een bedrijf dat polste naar onze tevredenheid bij onze banken.  Het zou om een enquête gaan.

De eerste vragen zijn normaal en de antwoorden kan je terug vinden mits een beetje opzoekwerk.  Het ging over wat voor activiteiten doet u, hoeveel personeelsleden heeft u, bent u tevreden met de diensten van uw bank, welke banken heeft u, ...

Maar toen kwamen de echte vragen.  Ze begonnen met "Mijnheer nu gaan we u vragen stellen over de producten" die u bij de bank heeft en of u hier tevreden over bent.  De eerst vraag was : heeft u cash in uw bedrijf.

Ik weigerde natuurlijk te antwoorden maar men had deze info nodig, indien ze deze info niet kregen konden ze de enquête niet afwerken.  Ik beef echter bij mijn standpunt en bevestigde dat ik geen info hierover zou geven.  Daarna werd het gesprek door de beller beeïndigd. 

Ik moet zeggen, ze waren goed op de hoogte van mijn bedrijf en kwamen zeer professioneel over Ze gebruikten ook verschillende termen die het vermoeden moest wekken dat ze dit als beroep uitoefenden.

Ik heb meteen naar mijn contact op de bank gebeld en hen op de hoogte gebracht.  Dit wordt nu onderzocht door hun team.

 

Wat moet ik doen indien ik denk dat er bankfraude kan gepleegd worden?

Schrijf naar uw bank en zeg duidelijk welke vragen er gesteld zijn geweest en wat u geantwoord heeft. 
Geef eventueel ook de hoedanigheid van de beller door aan de bank.

In ons geval heeft de bank meteen gereageerd en wordt dit nu intern door hun opgevolgd.

Bron: Dtral.Be

D'tral bvba  |  Lambrechtshoekenlaan 12  |  BE-2170 Antwerpen   T +32 (0)3 644 14 14  |  info [at] dtral [dot] com  |  Algemene voorwaarden